🥳 PRONAJATO 🥳
Dokončení pronájmu standardně nijak nezmiňuji, nepíšu články, nechlubím se rychlostí pronájmu (prodeje), výší provize atp., ale tento pronájem byl speciální. Možná článek někoho zaujme, možná ne. V každém případě pro mě bude sloužit jako připomínka...
🟢 Long story short:
- 1 kupující
- 1 dům
- 19 oddělených prostor
- 3 roky
- 80 zájemců
🔴 Long story:
1.2.2019 mi do kanceláře vstoupil pán, který se dotazoval ohledně trhu komerčních prostor v Liberci. Především se dotazoval, zda je koupě domu v ulici Jablonecká dobrou volbou. Cena, kterou mi přednesl mě překvapila. Byla totiž z mého pohledu velmi nízká. Důvodem bylo, že se jednalo o nemovitost, kterou prodávala pojišťovna a forma prodeje byla obálková metoda.
O to víc mě překvapilo, když mi řekl, že makléři (kanceláře), které obešel přede mnou ho od koupě odrazovali s vyjádřením, že komerční prostory v Liberci "moc nejdou".
Makléři si pána totiž nevyslechli. Kdyby ho dále poslouchali, dozvěděli by se podrobnosti. A ty byly z mého pohledu pro poskytnutí rady rozhodující:
- Jaká je kupní cena za celou budovu?
- Kolik kanceláří (prostor) je v budově - 19
- Jakou mají kanceláře velikost - kolem 35 metrů čtverečních
- Jaký je stav kanceláří - po kompletní rekonstrukci
- Jaká je potřebná výnosnost a doba návratnosti investice a současně vlastních zdrojů.
Pokud by si totiž tyto informace vyslechli, nemohli by doporučit nic jiného než okamžitý nákup, jelikož se jednalo o perfektní investiční příležitost. Zmíněný makléř by možná také dostal prostory do budoucna k pronájmu a mohl si vydělat.
A nebo možná taky ne.
Pronájmy komerčních prostor se totiž makléřům moc dělat nechtějí. Pronájem trvá dlouho, provize jsou v poměru k vynaloženému času a nákladům nízké a na jednu obsazenou kancelář mohou být desítky prohlídek. O to těžší je obsadit budovu, která je zcela prázdná a neobsazuje se pouze jednotlivá kancelář. Pokud by nějaký makléř viděl mou statistiku, jsem přesvědčený, že by asi do spolupráce nešel.
"Pokud by nějaký makléř viděl mou statistiku, jsem přesvědčený, že by asi do spolupráce nešel."
Asi o měsíc později, v březnu, jsem měl telefonát. Při tom jsem se dozvěděl, že prodej je zahájen, pán dům kupuje a chce se mnou do budoucna spolupracovat při pronájmu. Ještě ten den jsem dostal do e-mailu informace o budově, podlažích, potřebném minimálním výnosu z nájmu a další doprovodné informace.
V tu chvíli jsem se pustil do práce a do přípravy inzerce. Inzerci jsem měl díky spolupráci správce pojišťovny kompletně hotovou začátkem dubna a poté jsme spustili inzerci.
Zpracovaná inzerce těchto komerčních prostor: www.havic.cz/jablonecka
A to bylo přesně před 3 roky.
Dokončení pronájmu všech kanceláří trvalo dlouhé tři roky soustavné inzerce, prohlídek a poměrně malého zájmu.
A jaká je tedy moje statistika? Z OBCHODNÍHO HLEDISKA VELMI ŠPATNÁ.
- 1 dům
- 19 oddělených prostor
- 3 roky
- 80 zájemců
- 74 prohlídek
- Náklady na inzerování za 3 roky: 36.328,- Kč bez DPH + příprava inzerce + prohlídky
- Přepočítaná měsíční provize před zdaněním: 2.699,- Kč
Myslíte, že to stálo za to?
Z pohledu finančního, tedy výsledné provize v poměru k času strávenému na této zakázce určitě ne, jelikož po odečtení veškerých nákladů (inzerce, focení, postprodukce fotek, příprava půdorysů, napsání webové stránky, dojíždění na prohlídky, naftě a dalším nákladům) byla hodinová sazba velmi nízká.
Z mého pohledu to byla ale skvělá zkušenost.
Dozvěděl jsem se spoustu nových informací od majitele, ukázal mi svůj pohled na investování a na nemovitosti. Vysvětlil mi investování přes finanční páku, což jsem do té doby znal pouze povrchně a teoreticky. A za ten čas se z nás navíc stali dobří přátelé. Takže já bych do toho šel znovu.
A pokud i vy plánujete dlouhodobou spolupráci a mohl bych Vám jakkoliv pomoci, dejte vědět. Rád si s Vámi veškeré možnosti proberu osobně. Kontakty naleznete níže.